ποτε θα δοΘΕΙ ΤΟ ΒΟΗΘΙΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ

Press Report

Πηγές ειδήσεων προϊόντων ενημερώνονται συνεχώς

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+

Ads

Πλεόνασμα 1,918 δισ. ευρώ στα έσοδα του 2015

15 Ιανουάριος 2016 16:31:38

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Υπέρβαση εσόδων σε ταμειακή βάση ύψους 1,918 δισ. ευρώ παρουσίασε ο προϋπολογισμός του 2015 όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα. Το πλεόνασμα των εσόδων φέρνει ιδιαίτερη ικανοποίηση στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ενόψει της διαπραγμάτευσης που αναμένεται να ξεκινήσει με τους θεσμούς για το ασφαλιστικό και τα δημοσιονομικά για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος οικονομικής πολιτικής. Επί πλέον ενισχύει τις ελπίδες της κυβέρνησης να κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα ακόμα και ο προϋπολογισμός του 2015. Κύκλοι του οικονομικού επιτελείου θεωρούν ότι η εξέλιξη αυτή ενισχύει τη διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης καθώς δημιουργεί περιθώρια ευελιξίας για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που έχουν τεθεί την τριετία 2016-2018. Αναλυτικά, σύμφωνα από τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε ταμειακή βάση, προκύπτει ότι το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2015, σημειώθηκε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,267 δισ. ευρώ έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 1,872 δισ. ευρώ το 2014 και αναθεωρημένου στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,257 δισ. ευρώ. Την ίδια περίοδο το έλλειμμα της γενική κυβέρνησης ανήλθε σε 3,533 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 3,697 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και αναθεωρημένου στόχου του Προϋπολογισμού 2016 για έλλειμμα 2,573 δισ. ευρώ. Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 51,418 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 1,673 δισ. ευρώ ή 3,2 % έναντι του στόχου. Ωστόσο, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η απόκλιση αυτή οφείλεται στα μη εισπραχθέντα έσοδα από τη διακράτηση ομολόγων του Ε.Δ. στα χαρτοφυλάκια των κεντρικών τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFA's SMP's) ύψους 3,591 δισ. ευρώ, τα οποία ούτως ή άλλως δεν υπολογίζονται στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον ορισμό του Προγράμματος. Συνεπώς προκύπτει υπερεκτέλεση των εσόδων σε ταμειακή βάση ύψους 1,918 δισ. ευρώ. Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου διευκρινίζεται στην ανακοίνωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 46,586 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 2,032 δισ. ευρώ ή 4,2 % έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2016. Η απόκλιση, όπως αναφέρθηκε οφείλεται στην ανωτέρω υστέρηση των εσόδων από ANFAs SMPs, που εν μέρει αντισταθμίζεται από την υπερεκτέλεση σε άλλες κατηγορίες εσόδων. Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2,921 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 449 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανήλθαν σε 4,832 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 359 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Σε ότι αφορά τον Δεκέμβριο του 2015, το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 6,481 δισ. ευρώ. Σημειώνεται όμως ότι δεν εισπράχθηκαν τα έσοδα από ANFAs SMPs, ύψους 1,724 δισ. ευρώ. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 5,556 δισ. ευρώ. Τα έσοδα ΠΔΕ για το μήνα Δεκέμβριο ανήλθαν σε 926 εκατ. ευρώ, αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου κυρίως λόγω αυξημένων προκαταβολών για συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Οι επιστροφές εσόδων σε ταμειακή βάση για τον Δεκέμβριο 2015 ανήλθαν σε 336 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού το 2015 ανήλθαν στα 54,951 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 713 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 48,545 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 719 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 626 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν σε 6,406 δισ. ευρώ δηλαδή πραγματοποιήθηκε το σύνολο του στόχου. Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 8,770 δισ. ευρώ καλύπτοντας κατά το μεγαλύτερο μέρος την υστέρηση του 11μήνου Ιανουαρίου - Νοεμβρίου. Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 6,060 δισ. ευρώ ενώ οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2,710 δισ. ευρώ. πλεόνασμα Has video:

Vice Όλες οι ειδήσεις Time15 Ιανουάριος 2016 16:31:38


Ads

ΔΕΙΤΕ πότε θα δοθούν οι συντάξεις Ιανουαρίου

15 Δεκέμβριος 2015 14:04:23 ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Το υπουργείο Εργασίας, σε ανακοίνωσή του υπενθυμίζει ότι οι συντάξεις, κύριες και επικουρικές, του μηνός Ιανουαρίου θα καταβληθούν ως εξής:

Vice Όλες οι ειδήσεις Time15 Δεκέμβριος 2015 14:04:23


Πότε θα χορηγηθούν δώρα, συντάξεις και επιδόματα για τα Χριστούγεννα

09 Δεκέμβριος 2015 15:18:54 ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πριν από τις γιορτές θα καταβληθεί το δώρο των Χριστουγέννων στους ανέργους, ενώ προσπάθειες καταβάλλονται να δοθεί πριν τα Χριστούγεννα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα καθώς και η επόμενη δόση σίτισης και ενοικίου.

Vice Όλες οι ειδήσεις Time09 Δεκέμβριος 2015 15:18:54


Ως πότε;

04 Δεκέμβριος 2015 18:54:18

Επωνύμως Από 400 (στην καλύτερη περίπτωση) έως 700 δισ. ευρώ (στη χειρότερη) εκτιμά ο αρμόδιος υπουργός το κόστος της κλιματικής αλλαγής για την Ελλάδα. Στα 850 δισ. ανεβἀζει το σύνολο του ελληνικού χρέους (δημόσιου, ιδιωτικού και αναλογιστικού) ο Αλέκος Παπαδόπουλος. Οι δημογραφικές προβολές προβλέπουν ότι οι Έλληνες θα είναι από 4 έως 7 εκατομμύρια λιγότεροι στο τέλος του παρόντος αιώνα. Η χώρα θα χρειαστεί να περιμένει ώς το 2034, πιθανολογεί ξένη τράπεζα, για να αναπληρώσει τις συνέπειες της κρίσης και να επιστρέψει (αν καν) στο βιοτικό επίπεδο του 2009. Σε πάνω από 100 εκατομμύρια υπολογίζονται οι μετανάστες και οι πρόσφυγες από τον αραβομουσουλμανικό κόσμο που θα αναζητήσουν στην Ευρώπη μια νέα πατρίδα τις αμέσως επόμενες δεκαετίες· ανάλογη προβλέπεται το ίδιο διάστημα η μείωση του γηγενούς ευρωπαϊκού πληθυσμού. Το ξέρω ότι τέτοια νούμερα, όταν γίνονται κατανοητά (πράγμα διόλου αυτονόητο), δεν ακούγονται ευχάριστα. Για την ακρίβεια δεν ακούγονται καν: Η φυσική τάση του ανθρώπου εμπρός στο αδιανόητο είναι η άρνηση και η καταφυγή στην ονειροφαντασία. (Και αυτό ισχύει και για σένα, αγαπητέ αναγνώστη - ιδίως για σένα, mon semblable, mon frère!) Πόσω μάλλον όταν αυτό το αδιανόητο απέχει και κάμποσες βολικές δεκαετίες, και αντί να πέσει μονομιάς στο σβέρκο μας θα προτιμήσει εκείνον των παιδιών μας... Το μεγάλο επίτευγμα ημών των γόνων της Μεταπολίτευσης; Μας άρκεσαν 30 χρόνια για να μετατρέψουμε το Finis Greciae του Χρήστου Γιανναρά, από εξωφρενική προφητεία σε σημαντική στατιστική πιθανότητα. Και καλά, οι λαοί εκεί έξω στους δρόμους, απασχολημένοι όπως είναι με το μέγα θέμα της μειώσεως των συντάξεων ή της αυξήσεως του φόρου στα παιδικά ζιπουνάκια, ουδέν ακούουν... Είθισται. Οι ελίτ του τόπου ωστόσο; Δημοσιογράφοι, πολιτικοί, διανοούμενοι, επιχειρηματίες, ώς πότε θα ξοδεύουν όλη τη φαιά ουσία, που θρυλείται ότι διαθέτουν, σε βαθυστόχαστες αναλύσεις για τα "ισοδύναμα"; Ώς πότε θα φιλονικούν για τη λεπτή κόκκινη γραμμή που ξεχωρίζει, υποτίθεται, τους "γενοκτόνους" από τους "εθνοκαθαρτήρες"; * Ο Κ. Κουτσουρέλης είναι συγγραφέας, διευθυντής του περιοδικού Νέο Πλανόδιον ( neoplanodion.gr ) Επωνύμως Κώστας Κουτσουρέλης κλιματική αλλαγή Αλέκος Παπαδόπουλος Has video:

Vice Όλες οι ειδήσεις Time04 Δεκέμβριος 2015 18:54:18


Ως πότε;

09 Νοέμβριος 2015 09:42:49

Επωνύμως Από 400 (στην καλύτερη περίπτωση) έως 700 δισ. ευρώ (στη χειρότερη) εκτιμά ο αρμόδιος υπουργός το κόστος της κλιματικής αλλαγής για την Ελλάδα. Στα 850 δισ. ανεβἀζει το σύνολο του ελληνικού χρέους (δημόσιου, ιδιωτικού και αναλογιστικού) ο Αλέκος Παπαδόπουλος. Οι δημογραφικές προβολές προβλέπουν ότι οι Έλληνες θα είναι από 4 έως 7 εκατομμύρια λιγότεροι στο τέλος του παρόντος αιώνα. Η χώρα θα χρειαστεί να περιμένει ώς το 2034, πιθανολογεί ξένη τράπεζα, για να αναπληρώσει τις συνέπειες της κρίσης και να επιστρέψει (αν καν) στο βιοτικό επίπεδο του 2009. Σε πάνω από 100 εκατομμύρια υπολογίζονται οι μετανάστες και οι πρόσφυγες από τον αραβομουσουλμανικό κόσμο που θα αναζητήσουν στην Ευρώπη μια νέα πατρίδα τις αμέσως επόμενες δεκαετίες· ανάλογη προβλέπεται το ίδιο διάστημα η μείωση του γηγενούς ευρωπαϊκού πληθυσμού. Το ξέρω ότι τέτοια νούμερα, όταν γίνονται κατανοητά (πράγμα διόλου αυτονόητο), δεν ακούγονται ευχάριστα. Για την ακρίβεια δεν ακούγονται καν: Η φυσική τάση του ανθρώπου εμπρός στο αδιανόητο είναι η άρνηση και η καταφυγή στην ονειροφαντασία. (Και αυτό ισχύει και για σένα, αγαπητέ αναγνώστη - ιδίως για σένα, mon semblable, mon frère!) Πόσω μάλλον όταν αυτό το αδιανόητο απέχει και κάμποσες βολικές δεκαετίες, και αντί να πέσει μονομιάς στο σβέρκο μας θα προτιμήσει εκείνον των παιδιών μας... Το μεγάλο επίτευγμα ημών των γόνων της Μεταπολίτευσης; Μας άρκεσαν 30 χρόνια για να μετατρέψουμε το Finis Greciae του Χρήστου Γιανναρά, από εξωφρενική προφητεία σε σημαντική στατιστική πιθανότητα. Και καλά, οι λαοί εκεί έξω στους δρόμους, απασχολημένοι όπως είναι με το μέγα θέμα της μειώσεως των συντάξεων ή της αυξήσεως του φόρου στα παιδικά ζιπουνάκια, ουδέν ακούουν... Είθισται. Οι ελίτ του τόπου ωστόσο; Δημοσιογράφοι, πολιτικοί, διανοούμενοι, επιχειρηματίες, ώς πότε θα ξοδεύουν όλη τη φαιά ουσία, που θρυλείται ότι διαθέτουν, σε βαθυστόχαστες αναλύσεις για τα "ισοδύναμα"; Ώς πότε θα φιλονικούν για τη λεπτή κόκκινη γραμμή που ξεχωρίζει, υποτίθεται, τους "γενοκτόνους" από τους "εθνοκαθαρτήρες"; * Ο Κ. Κουτσουρέλης είναι συγγραφέας, διευθυντής του περιοδικού "Νέο Πλανόδιον" Κ. Κουτσουρέλης. ελληνικό χρέος Has video:

Vice Όλες οι ειδήσεις Time09 Νοέμβριος 2015 09:42:49


Το πρωτογενές πλεόνασμα πάει κομμάτι παραπίσω...

17 Μάϊος 2015 08:11:24

ΠΟΛΙΤΙΚΗ Έντυπη Έκδοση Ο δημοσιονομικός «πήχης» τον οποίο καλείται να ξεπεράσει η κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλίσει τη συμφωνία με τους δανειστές, τουλάχιστον στο πρώτο κομμάτι της διαπραγμάτευσης που αφορά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, έχει αρχίσει να φαίνεται στην άκρη του τούνελ. Η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα από τη μία πλευρά και οι εκπρόσωποι των δανειστών από την άλλη φαίνεται να συγκλίνουν στο ότι ο φετινός προϋπολογισμός, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, δεν μπορεί να εμφανίσει πρωτογενές πλεόνασμα. Μπορεί τα νούμερα για την εκτέλεση του προϋπολογισμού το πρώτο τετράμηνο να δείχνουν ότι όλα βαίνουν βάσει προγράμματος, ωστόσο τα φαινόμενα στην προκειμένη περίπτωση απατούν. Το πρωτογενές πλεόνασμα εμφανίζεται να έχει ξεπεράσει στο τετράμηνο τα 2 δισ. ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη επίδοση έχει επιτευχθεί εξαιτίας έκτακτων οικονομικών γεγονότων, τα οποία δεν είναι δυνατόν να έχουν συνέχεια και τους επόμενους μήνες. Τα φορολογικά έσοδα παρουσιάζουν σοβαρότατη υστέρηση άνω των 700 εκατ. ευρώ, η οποία αναμένεται να μεγαλώσει τους επόμενους μήνες δεδομένου ότι θα αρχίσουν να φορτώνονται στους φορολογουμένους τα μεγάλα βάρη της φετινής χρονιάς (ΕΝΦΙΑ, φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων). Θα ανταποκριθούν όλοι οι φορολογούμενοι στους φόρους, που θα πέφτουν κατά ριπάς; Το πιθανότερο είναι ότι τα ληξιπρόθεσμα προς την εφορία θα αρχίσουν πάλι να αυξάνονται με ρυθμό 1 δισ. ευρώ ανά μήνα. Προς το παρόν αυτή η υστέρηση καλύπτεται χάρη στα έκτακτα έσοδα από τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την υπεραπόδοση των εσόδων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και τα έκτακτα φορολογικά έσοδα που βεβαιώθηκαν ή βεβαιώνονται αυτές τις ημέρες (χαράτσι της ΔΕΗ για το 2013, τέλη κυκλοφορίας της προηγούμενης χρονιάς και τέλος επιτηδεύματος των νομικών προσώπων για το 2013 που πρόκειται να βεβαιωθεί εντός των επόμενων ημερών). Από την άλλη, η μέχρι τώρα «παραγωγή» του πρωτογενούς πλεονάσματος οφείλεται σε έναν και μόνο λόγο: στο πρωτοφανές πάγωμα των δημοσίων δαπανών, κάτι που έχει ήδη αρχίσει να φαίνεται και στη στατιστική με τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα. Μέσα σε έναν μήνα τα «φέσια» του Δημοσίου αυξήθηκαν περίπου κατά 400 εκατ. ευρώ, ενώ, όσο θα περνούν οι ημέρες, τα νούμερα θα επιδεινώνονται καθώς τα αποτελέσματα της πολιτικής «δεν πληρώνω», που ακολουθεί από τον Φεβρουάριο το Δημόσιο, αποτυπώνονται στα επίσημα δελτία με τρίμηνη καθυστέρηση. Συνολικά από την περικοπή των δαπανών οι πρόσθετες οφειλές του Δημοσίου αναμένεται να ξεπεράσουν τα 3 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος Μαΐου. Ύφεση Η ελληνική πλευρά φαίνεται να αποδέχεται τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που προβλέπει ισχνή ανάπτυξη της Ελλάδας για το 2015, η οποία δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 0,5%. Ήδη τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ χθες μιλούν για ύφεση το πρώτο τρίμηνο του 2015. Και αυτό έχει την επίπτωσή του στα δημόσια έσοδα και ειδικά στους έμμεσους φόρους, οι οποίοι είναι άμεσα συνδεδεμένοι με την πορεία του ΑΕΠ, η οποία με τη σειρά της εξακολουθεί να στηρίζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στην κατανάλωση. Με αυτό το δεδομένο το λεγόμενο «βασικό σενάριο» που επεξεργάζονται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (σ.σ.: βασικό σενάριο είναι αυτό που αποτυπώνει την πρόβλεψη που θα μπορούσαν να έχουν οι βασικοί οικονομικοί δείκτες χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε μέτρου) δείχνει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το τέλος του έτους θα είναι σχεδόν μηδενικό. Αν λοιπόν υποτεθεί ότι η συμφωνία με τους δανειστές θα αναφέρεται σε πρωτογενές πλεόνασμα της τάξεως του 1,2-1,5% του ΑΕΠ, τότε το δημοσιονομικό κενό που θα πρέπει να καλυφθεί θα είναι κάτι περισσότερο από δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Ο κατάλογος Το... δυστύχημα για την ελληνική κυβέρνηση, αλλά και για τους πολίτες, είναι ότι για την κάλυψη αυτού του δημοσιονομικού κενού δεν αναμένεται να γίνουν δεκτά – τουλάχιστον όχι στο μέτρο που είχαν ποσοτικοποιηθεί εδώ και εβδομάδες – τα μέτρα του e-mail Βαρουφάκη που έχουν διαρρεύσει εδώ και εβδομάδες. Πιστοί στη στάση που τηρούν εδώ και χρόνια, οι δανειστές δεν θέλουν ◆ Ούτε τα μέτρα προσωρινού χαρακτήρα (π.χ. ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε 100 δόσεις, κίνητρα για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων σε όσους έβγαλαν τα χρήματά τους στο εξωτερικό, έκτακτη ρύθμιση για την υποβολή φορολογικών δηλώσεων προηγούμενων ετών χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις κ.λπ.) ◆ Ούτε τα μέτρα που «υπόσχονται» έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (σ.σ.: το προσχέδιο νόμου που ετοιμάζει η κυβέρνηση είναι γεμάτο από τέτοιες διατάξεις, όπως για παράδειγμα τα μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, τα ποτά και τα τσιγάρα, αλλά και τα μέτρα για την αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ ή οι διατάξεις για τον έλεγχο στις λίστες με τα τραπεζικά εμβάσματα). Έχει καταστεί σαφές στην ελληνική πλευρά ότι, για να υπάρξει συμφωνία, το πρωτογενές πλεόνασμα και του 2015 και του 2016 θα πρέπει να στηριχτεί σε ρεαλιστικά μέτρα, ποσοτικοποιημένα και άμεσης απόδοσης. Έτσι, σε αυτό το πλαίσιο, ετοιμάζεται ο κατάλογος με την επιβολή νέων μέτρων ή την επανάληψη παλαιών που θα μπορέσουν να αφήσουν θετικό πρόσημο άνω των 2 δισ. ευρώ στο τέλος της χρονιάς. Ο ΦΠΑ Το πιο «καυτό» μέτωπο για την κυβέρνηση αυτήν τη στιγμή όσον αφορά τα δημοσιονομικά μέτρα, δεν είναι άλλο από τον νέο ΦΠΑ. Από τη στιγμή που ελήφθη η απόφαση να γίνει η συγκεκριμένη «μεταρρύθμιση», αυτομάτως άνοιξε και η συζήτηση για τους νέους συντελεστές. Μπροστά στο ενδεχόμενο να υποχρεωθεί να καταργήσει την έκπτωση του 30% για όλες τις νησιωτικές περιοχές, αλλά και να προχωρήσει στην εξάλειψη του υπερχαμηλού συντελεστή (δηλαδή του 6,5% στον οποίο κατατάσσονται φάρμακα, ξενοδοχειακές υπηρεσίες και βιβλία), η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα μπήκε τελικώς στη συζήτηση για τον «ενιαίο συντελεστή». Μια συζήτηση όμως η οποία έχει πολλές παγίδες τόσο οικονομικές όσο και... πολιτικές. Τα σενάρια περί δήθεν εφαρμογής ενιαίου συντελεστή της τάξεως του 15% γρήγορα αποδείχθηκαν ευσεβείς πόθοι. Ένα τέτοιο σενάριο όχι μόνο δεν θα συνέβαλλε στην κάλυψη του δημοσιονομικού κενού, αλλά αντιθέτως θα οδηγούσε και στη διεύρυνσή του. Οι δανειστές κατέστησαν σαφές ότι το σενάριο που θα μπορούσε να συζητηθεί είναι ενιαίος συντελεστής 18% ή 19% με ελάχιστες εξαιρέσεις. Και στο σημείο αυτό άρχισε η μάχη για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες άμεσης ανάγκης. Με βάση το ισχύον καθεστώς, ρεύμα, τρόφιμα, νερό, εισιτήρια, εστίαση – δηλαδή προϊόντα και υπηρεσίες με τζίρους δισεκατομμυρίων – κατατάσσονται στο 13% και τα φάρμακα στο 6,5%. Επιθυμία της κυβέρνησης θα ήταν όλα αυτά τα προϊόντα να παραμείνουν στους χαμηλούς συντελεστές. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε η ελληνική πλευρά θέλει να υπάρχουν τρεις συντελεστές: ένας υπερχαμηλός για να σωθούν τα φάρμακα, ένας ενδιάμεσος τουλάχιστον για τρόφιμα και ρεύμα και ένας ενιαίος για όλα τα υπόλοιπα. Από την άλλη, οι δανειστές πιέζουν για δύο συντελεστές, σπρώχνοντας ουσιαστικά το σενάριο που είχε καταστρώσει το ΔΝΤ από το 2011 και το οποίο προβλέπει έναν συντελεστή για όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες και έναν χαμηλό μόνο για το «πακέτο» του τουρισμού. Οι δύο συντελεστές δεν αφήνουν πολλά περιθώ

Vice Όλες οι ειδήσεις Time17 Μάϊος 2015 08:11:24


Το ΔΝΤ δεν έλειψε... ποτέ από κοντά μας

22 Απρίλιος 2015 06:27:53

ΠΟΛΙΤΙΚΗ Έντυπη Έκδοση Από τον προχουντικό Καραμανλή στον... Μητσοτάκη Ισχυρή παρουσία στη μεταπολεμική ελληνική πραγματικότητα έχει το ΔΝΤ, έστω κι αν η γενική αίσθηση είναι ότι ο πρωταγωνιστικός του ρόλος εδραιώθηκε στη χώρα μας από το 2010 και επί τρόικας. Ανατρέχοντας στην Ιστορία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα διαπιστώσουμε ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας περισσότερο από ποτέ αυτές τις μέρες, είναι πανταχού παρόν. Κι ας μην του έδινε τότε ο κόσμος σημασία. Άλλες εποχές, άλλωστε... Πιο ανυποψίαστες. Ως γνωστόν, η Ελλάδα ήταν από τα 29 ιδρυτικά μέλη του Ταμείου όταν ιδρύθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 1945,μέσα από τις στάχτες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σήμερα το ΔΝΤ αριθμεί 188 χώρες, όσες και η Παγκόσμια Τράπεζα. Η πρώτη αναφορά του ΔΝΤ στην καθημερινότητα της Ελλάδας έγινε το 1956, όταν επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή, ο Έλληνας υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου Γρηγόρης Κασιμάτης επισκέφθηκε στις 6 Δεκεμβρίου την Ουάσιγκτον για να ζητήσει – τι άλλο; – οικονομική ενίσχυση. Δανεικά. Από τους συνήθεις υπόπτους, δηλαδή από την Παγκόσμια Τράπεζα και το ΔΝΤ. Ευγενείς… κύριοι Κατ’ αρχάς, ο Κασιμάτης συνάντησε τον πρόεδρο της Διεθνούς Τράπεζας Ευγένιο Μπλακ, με τον τελευταίο να διαβεβαιώνει ότι η τράπεζα «θα ήταν ευτυχής να βοηθήσει την Ελλάδα όχι μόνο με δικά της κεφάλαια, αλλά ακόμα και να βρει ιδιωτικές επενδύσεις». Όπως διαβάζουμε στον Τύπο εκείνης της ημέρας: «Ο κ. Κασιμάτης συναντήθηκε αργότερα με τον πρόεδρο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου κ. Τζάκομπσεν και στη συνέχεια με τον αντιπρόεδρο του ΔΝΤ κ. Κόχραν, τους οποίους ενημέρωσε για τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα». Τι κάνει νιάου - νιάου στα κεραμίδια, δηλαδή. Προφανώς, όμως, και οι σχέσεις δανεικών δεν σταμάτησαν εκεί. Ακόμα κι επί χούντας η Ελλάδα είχε συνεργασία με το ΔΝΤ, λαμβάνοντας δόσεις, οι οποίες συνεχίστηκαν και τους πρώτους μήνες μετά την πτώση της δικτατορίας τον Ιούλιο και της ανάδειξης της κυβέρνησης Κ. Καραμανλή τον Νοέμβριο. Στις 21.12.1974 βρίσκουμε στα «Νέα» μια άκρως ενδιαφέρουσα είδηση: «Εγκρίθηκε η τελευταία δόση του Δανείου 84 εκατ. δολάρια». Αναφέρει το μονοστηλάκι ρεπορτάζ: «Τηλεγράφημα προς το υπουργείο Συντονισμού ανήγγειλε χθες ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έθεσε στην διάθεση της Ελλάδας τα τελευταία 2/3α του δανείου των 124 εκατομμυρίων δολαρίων – ήτοι 84 εκατ. δολάρια – από το κονδύλι των Διευκολύνσεων Πετρελαίου». Ποσό διόλου ευκαταφρόνητο για τα δεδομένα της εποχής. Η τελευταία μεγάλη δόση μπήκε στα ταμεία του κράτους επί Καραμανλή, όμως είναι προφανές ότι η συμφωνία αυτή με το ΔΝΤ είχε γίνει πολύ πριν η μόλις ενός μηνός κυβέρνηση εγκατασταθεί στην εξουσία. Τέτοιες διαδικασίες, άλλωστε, είναι πάντα χρονοβόρες. Παλιοί πελάτες Το 1977 η Ελλάδα πάλι προστρέχει για δάνειο στην Ουάσιγκτον, στην ετήσια γενική συνέλευση του ΔΝΤ, με τον διοικητή της ΤτΕ Ξ. Ζολώτα. Να σημειωθεί ότι τις πρώτες δεκαετίες ύπαρξής τους και πριν αποκτηθεί ο ενισχυμένος και διακριτός παρεμβατικός ρόλος τους μετά την παγκοσμιοποίηση, Διεθνής Τράπεζα και ΔΝΤ, που ιδρύθηκαν με διαφορά λίγων μηνών, με έδρα στην Ουάσινγκτον, είχαν συχνά κοινή και ταυτόσημη δράση. Έτσι, στην ετήσια συνέλευση του ΔΝΤ αποφασίστηκε ότι δεν θα δοθεί νέο δάνειο από την Παγκόσμια Τράπεζα στην Ελλάδα. Κι αυτό «επειδή το ελληνικό εθνικό εισόδημα υπερέβη για πρώτη φορά το όριο των 2.000 δολαρίων κατά κεφαλήν, άρα θα πάψει από το 1978 να μετέχει στα προγράμματα δανεισμού». Στα οποία μέχρι τότε συμμετείχε κανονικότατα! Κι όπως διαβάζουμε στον Τύπο της εποχής, «οι διαβουλεύσεις με το ΔΝΤ θα περιορισθούν πλέον σε θέματα που αφορούν την δέσμη των ξένων σκληρών νομισμάτων, έναντι των οποίων διακυμαίνεται η δραχμή». Στις 20.6.1980 πέφτει γκρίνια από τα ελληνικά ΜΜΕ επειδή το ΔΝΤ και χάρη στις ΗΠΑ «δίνει το πιο μεγάλο δάνειο στην Τουρκία, ενώ η Βόννη παρέχει στην γειτονική μας χώρα δεκαπλάσια βοήθεια απ’ ό,τι στην Ελλάδα». Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ημερήσιου Τύπου, «κολοσσιαίο δάνειο 1,6 δισ. δολ. εγκρίθηκε από το ΔΝΤ για την Τουρκία, ύστερα από έντονες παρασκηνιακές πιέσεις του Λευκού Οίκου. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση της Βόννης ενέκρινε πρόσθετη βοήθεια 600 εκατ. μάρκων για την Άγκυρα, ποσό δηλαδή δεκαπλάσιο της πρόσθετης βοήθειας για την Ελλάδα». Μάλιστα, επισημαίνεται ότι η βοήθεια των Γερμανών θα είναι σε συνάλλαγμα. Μετρητά, δηλαδή. Κάπως έτσι φτάνουμε σιγά - σιγά στις αρχές του ’90, όταν το ΔΝΤ αρχίζει πλέον, με ενισχυμένο ρόλο λόγω της επερχόμενης παγκοσμιοποίησης, να γίνεται δερβέναγας με διεθνή ισχύ στον μέγιστο βαθμό. Συνταγές λιτότητας Στις 19 Μαΐου 1993 ξέσπασε ενδοκυβερνητικός πόλεμος. Για πρώτη φορά με δυο τέτοια μέτωπα: Μεταξύ των υπέρμαχων του ΔΝΤ και των αντίθετων με αυτές τις πρακτικές λιτότητας. Η κόντρα Μάνου (υπέρ) - Σουφλιά (κατά) συντάραξε την κυβέρνηση της Ν.Δ. Το ΔΝΤ ζητούσε με αυστηρό τρόπο όχι μόνο συνέχιση, αλλά κι ένταση της πολιτικής λιτότητας, έστω κι αν ήταν προεκλογικό έτος. Η μία γραμμή στην οικονομική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη εκφραζόταν από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας Στ. Μάνο, ο οποίος όχι μόνο επέμενε στη λογική της λιτότητας, αλλά εξαπέλυε κι επίθεση εκείνη την ημέρα κατά στελεχών της Ν.Δ. που ήθελαν χαλάρωση. Μάλιστα, με «διαιτητή» τον Μητσοτάκη είχε γίνει χαμός στο Υπουργικό Συμβούλιο όταν ο Μάνος παρουσίασε την έκθεση του ΔΝΤ που τόνιζε ότι «από το 1992, και μόνο όταν αποχώρησε ο Σουφλιάς από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, η κυβέρνηση έλαβε πια όλα τα αναγκαία μέτρα λιτότητας κατά τις υποδείξεις της ΕΟΚ, του ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ». Όσοι, λοιπόν, ισχυρίζονται πως το ΔΝΤ στην Ελλάδα είναι απλώς μια ιστορία της τελευταίας πενταετίας, μάλλον θα πρέπει να αναιρέσουν, αφού η κολόνια των δανεισμών και της παρεμβατικότητας εκ μέρους του Ταμείου κρατάει χρόνια. Δεκαετίες ολόκληρες... ΔΝΤ Καραμανλής Κασιμάτης Μητσοτάκης Issue: 1860 Issue date: 16-04-2015

Vice Όλες οι ειδήσεις Time22 Απρίλιος 2015 06:27:53


Πότε και πώς θα δοθεί

15 Δεκέμβριος 2014 07:22:36 RSS - Επικαιρότητα - Τα Νέα Οnline

Το δώρο Χριστουγέννων για το 2014 θα λάβουν μόνο οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα αφού για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους έχει...

Vice Όλες οι ειδήσεις Time15 Δεκέμβριος 2014 07:22:36


Πρωτογενές πλεόνασμα 1,946 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό, το 8άμηνο

23 Σεπτέμβριος 2014 17:29:46 e-Typos - Ειδήσεις

Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,946 δισ. ευρώ σημείωσε ο προϋπολογισμός το οκτάμηνο Ιανουάριος - Αύγουστος 2014 έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2,861 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο πέρυσι και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 962 εκατ. ευρώ. Αυτό προκύπτει από τα οριστικά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού το οκτάμηνο που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με αυτά, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης ανήλθε σε 2,849 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 2,502 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και στόχου για έλλειμμα 4,117 δισ. ευρώ. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους: Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 32,919 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 329 εκατ. ευρώ ή 1 % έναντι του στόχου. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 29,571 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 266 εκατ. ευρώ ή 0,9% χαμηλότερα έναντι του στόχου. Το σύνολο των φορολογικών εσόδων διαμορφώθηκε σε 27,790 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 450 εκατ. ευρώ ή κατά 1,6% έναντι του στόχου.

Vice Όλες οι ειδήσεις Time23 Σεπτέμβριος 2014 17:29:46


«Ελπίζω να μας δοθεί η ευκαιρία που ζητάμε»

22 Σεπτέμβριος 2014 21:27:49 Ελλάδα | Κατηγορία | Ελευθεροτυπία

Τον αριθμό 19.233 δεν πρόκειται να τον ξεχάσει ποτέ. Γιατί της άνοιξε την πόρτα στην Ιατρική Αθήν...

Vice Όλες οι ειδήσεις Time22 Σεπτέμβριος 2014 21:27:49